Culturetime.gr

38ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Μετά την ολοκλήρωση της προφεστιβαλικής εβδομάδας τον Σεπτέμβριο, το κυρίως μέρος του φεστιβάλ ξεκινά την Πέμπτη 20 και ολοκληρώνεται την Τετάρτη 26 Νοεμβρίου 2025.

Μέρος του προγράμματος της φετινής διοργάνωσης, που φιλοξενείται στους κινηματογράφους CINOBO ΟΠΕΡΑ 1, ΝΙΡΒΑΝΑ CINEMAX 2 και STUDIO New Star Art Cinema, ανακοινώθηκε λίγο νωρίτερα σήμερα από τον Καλλ/κό Δ/ντή του φεστιβάλ, Νίνο Φένεκ Μικελίδη, στη Συνέντευξη Τύπου που διοργάνωσε το Πανόραμα στο Ινστιτούτο Γκαίτε Αθηνών (Goethe-Institut), ενώ στο panel συμμετείχαν ο Διευθυντής Πολιτιστικών Προγραμμάτων του Goethe-Institut Athen και των Ινστιτούτων της Περιφέρειας Ι της Ευρώπης, Marc-André Schmachtel, ο Ακόλουθος Οπτικοακουστικών Μέσων του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος, Aimé Besson, και o Υπεύθυνος Αγοράς και Εκπαιδευτικών Δράσεων, σκηνοθέτης Βασίλης Μαζωμένος.

Μετά την ολοκλήρωση της προφεστιβαλικής εβδομάδας τον Σεπτέμβριο, το κυρίως μέρος του φεστιβάλ ξεκινά την Πέμπτη 20 και ολοκληρώνεται την Τετάρτη 26 Νοεμβρίου 2025.

Μέρος του προγράμματος της φετινής διοργάνωσης, που φιλοξενείται στους κινηματογράφους CINOBO ΟΠΕΡΑ 1, ΝΙΡΒΑΝΑ CINEMAX 2 και STUDIO New Star Art Cinema, ανακοινώθηκε λίγο νωρίτερα σήμερα από τον Καλλ/κό Δ/ντή του φεστιβάλ, Νίνο Φένεκ Μικελίδη, στη Συνέντευξη Τύπου που διοργάνωσε το Πανόραμα στο Ινστιτούτο Γκαίτε Αθηνών (Goethe-Institut), ενώ στο panel συμμετείχαν ο Διευθυντής Πολιτιστικών Προγραμμάτων του Goethe-Institut Athen και των Ινστιτούτων της Περιφέρειας Ι της Ευρώπης, Marc-André Schmachtel, ο Ακόλουθος Οπτικοακουστικών Μέσων του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος, Aimé Besson, και o Υπεύθυνος Αγοράς και Εκπαιδευτικών Δράσεων, σκηνοθέτης Βασίλης Μαζωμένος.

Ο γενικός επιμελητής της έκδοσης, Χρήστος Σκυλλάκος, αφού ευχαρίστησε θερμά όλες και όλους τις και τους συναδέλφους που συνέβαλαν με τα κείμενά τους, υπογραμμίζοντας το υψηλό επίπεδο κριτικού στοχασμού και συνοχής της έκδοσης, στάθηκε στη σημασία ο κινηματογράφος να μην περιορίζεται στις προβολές, αλλά να συνοδεύεται από ερμηνεία, θεωρητική διερεύνηση και κριτικό λόγο, από εκδόσεις ειδικά επιμελημένες γι’ αυτόν. Επεσήμανε, επίσης, ότι η ερμηνεία του κινηματογράφου προϋποθέτει πάντα μια σύνθεση ανάμεσα στην αισθητική και την ιστορική πραγματικότητα.

Ο γενικός επιμελητής της έκδοσης, Χρήστος Σκυλλάκος, αφού ευχαρίστησε θερμά όλες και όλους τις και τους συναδέλφους που συνέβαλαν με τα κείμενά τους, υπογραμμίζοντας το υψηλό επίπεδο κριτικού στοχασμού και συνοχής της έκδοσης, στάθηκε στη σημασία ο κινηματογράφος να μην περιορίζεται στις προβολές, αλλά να συνοδεύεται από ερμηνεία, θεωρητική διερεύνηση και κριτικό λόγο, από εκδόσεις ειδικά επιμελημένες γι’ αυτόν. Επεσήμανε, επίσης, ότι η ερμηνεία του κινηματογράφου προϋποθέτει πάντα μια σύνθεση ανάμεσα στην αισθητική και την ιστορική πραγματικότητα.

Ο γενικός επιμελητής της έκδοσης, Χρήστος Σκυλλάκος, αφού ευχαρίστησε θερμά όλες και όλους τις και τους συναδέλφους που συνέβαλαν με τα κείμενά τους, υπογραμμίζοντας το υψηλό επίπεδο κριτικού στοχασμού και συνοχής της έκδοσης, στάθηκε στη σημασία ο κινηματογράφος να μην περιορίζεται στις προβολές, αλλά να συνοδεύεται από ερμηνεία, θεωρητική διερεύνηση και κριτικό λόγο, από εκδόσεις ειδικά επιμελημένες γι’ αυτόν. Επεσήμανε, επίσης, ότι η ερμηνεία του κινηματογράφου προϋποθέτει πάντα μια σύνθεση ανάμεσα στην αισθητική και την ιστορική πραγματικότητα.

ΑΦΙΕΡΩΜΑ: Ο κινηματογράφος της Βαϊμάρης

Στο πλαίσιο του αφιερώματος θα προβληθούν οι ταινίες:

DER LETZTE MANN (Ο τελευταίος των ανθρώπων) – F. W. Murnau

DR. MABUSE, DER SPIELER – Part 1
(Δρ. Μαμπούζε, ο παίκτης – 1ο μέρος) – Fritz Lang

M – EINE STADT SUCHT EINEN MORDER
(Μ – Ο δράκος του Ντίσελντορφ) – Fritz Lang

PANDORA’S BOX
(Το κουτί της Πανδώρας) – Georg Wilhelm Pabst

THE BLUE ANGEL
(Ο Γαλάζιος Άγγελος) – Josef von Sternberg

DAS CABINET DES DR. CALIGARI
(Το εργαστήρι του Δρ. Καλιγκάρι) – Robert Wiene

DIE DREIGROSCHENOPER
(Η όπερα της πεντάρας) – Georg Wilhelm Pabst

SCHATTEN – EINE NACHTLICHE HALLUZINATION
(Warning Shadows)- Arthur Robison

και η ταινία “FROM CALIGARI TO HITLER: GERMAN CINEMA IN THE AGE OF THE MASSES” του Rüdiger Suchsland, ένα σύγχρονο ντοκιμαντέρ που αποτελεί μια σημαντική έρευνα και καταγραφή του κινηματογράφου και κοινωνικοπολιτικού πλαισίου της Γερμανίας της δεκαετίας του ’30.

Aimé Besson

Καλημέρα σας. Είμαι πολύ χαρούμενος που βρίσκομαι σήμερα μαζί σας στην συνέντευξη τύπου του Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου. Το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδας υποστηρίζει το Πανόραμα εδώ και πολύ καιρό και είμαστε πολύ χαρούμενοι που ανανεώνουμε τη συνεργασία μας και φέτος.

Πιο συγκεκριμένα, η φετινή μας υποστήριξη αφορά τον φόρο τιμής στον George Delerue, σημαντικό μουσικό συνθέτη του 20ού αιώνα, που περιλαμβάνει 7 εμβληματικές ταινίες, όπως τις ταινίες “Le Dernier Metro” και “La Nuit américaine” του François Truffaut ή την ταινία “Garde A vue” του Claude Miller.

Επιπλέον, ανυπομονούμε να συμμετάσχουμε στην ειδική προβολή του κινηματογραφικού κονσέρτου “Judex” του Louis Feuillade (1916), στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος. Σας ευχαριστώ και σας εύχομαι ένα καλό φεστιβάλ!

Βασίλης Μαζωμένος

(παρουσιάζοντας το αφιέρωμα σε έναν από τους φετινούς καλεσμένους του φεστιβάλ, τον Άγγλο σκηνοθέτη, σεναριογράφο και παραγωγό Nick Broomfield)

Ο Νικ Μπρούμφιλντ είναι ένας από τους πιο εμβληματικούς και καινοτόμους Βρετανούς δημιουργούς ντοκιμαντέρ των τελευταίων δεκαετιών. Γεννημένος το 1948 στο Λονδίνο, σπούδασε Νομικά στο Πανεπιστήμιο του Κάρντιφ και στη συνέχεια συνέχισε τις σπουδές του στο National Film and Television School, όπου διαμόρφωσε το ιδιαίτερο κινηματογραφικό του βλέμμα.

Το έργο του χαρακτηρίζεται από μια τολμηρή, αυτοαναφορική προσέγγιση που επηρέασε βαθιά τη σύγχρονη ντοκιμαντερίστικη αφήγηση. Από τη δεκαετία του 1970, με έργα όπως το Who Cares και το Juvenile Liaison, έως τις διεθνώς αναγνωρισμένες ταινίες Chicken Ranch (1983), Aileen: Life and Death of a Serial Killer (2003) και Kurt & Courtney (1998), ο Μπρούμφιλντ καταγράφει την πραγματικότητα με άμεσο, διεισδυτικό και συχνά αποκαλυπτικό τρόπο. Σημαντική στροφή στην καριέρα του αποτέλεσε η απόφασή του να εμφανίζεται μπροστά από την κάμερα, κρατώντας ο ίδιος το μικρόφωνο και συμμετέχοντας ενεργά στη διαδικασία της αφήγησης. Αυτή η μέθοδος, που καθιέρωσε από το Chicken Ranch, δημιούργησε ένα νέο, προσωπικό ύφος – έναν κινηματογράφο όπου το βλέμμα του δημιουργού γίνεται κομμάτι τη ς ιστορίας.

Στις αρχές του 21ου αιώνα, ο Μπρούμφιλντ άρχισε να πειραματίζεται με μυθοπλαστικά έργα που χρησιμοποιούν μη επαγγελματίες ηθοποιούς, διατηρώντας ωστόσο τη δύναμη του άμεσου ρεαλισμού που χαρακτηρίζει τα ντοκιμαντέρ του.

Οι ταινίες του έχουν παρουσιαστεί και βραβευθεί σε κορυφαία φεστιβάλ παγκοσμίως (Κάννες, Sundance, Βερολίνο, IDFA), ενώ το έργο του θεωρείται θεμελιώδες για την εξέλιξη του ‘direct cinema’ και του προσωπικού ντοκιμαντέρ. Με πάνω από πέντε δεκαετίες δημιουργικής δραστηριότητας, ο Νικ Μπρούμφιλντ παραμένει ένας ακούραστος παρατηρητής του κόσμου και ένας βαθιά επιδραστικός αφηγητής της εποχής μας.

Στο πλαίσιο της παρουσίας του Nick Broomfield στο Πανόραμα, ως καλεσμένου της φετινής διοργάνωσης, πραγματοποιείται αφιέρωμα στο έργο του, ενώ ο ίδιος θα παρουσιάσει masterclass, την Παρασκευή 21/11 (περισσότερες πληροφορίες θα ανακοινωθούν τις επόμενες μέρες).

Στο πλαίσιο του αφιερώματος, προβάλλονται οι ταινίες:

Aileen: Life and Death of a Serial Killer
Heidi Fleiss: Hollywood Madam
Kurt & Courtney
Marianne and Leonard: Words of Love
The Stones and Brian Jones


ΑΦΙΕΡΩΜΑ: Jeanine Meerapfel

Η Τζανίν Μεεράπφελ είναι μια διακεκριμένη αργεντινο-γερμανίδα σκηνοθέτις, σεναριογράφος και παραγωγός. Αφού ολοκλήρωσε τις σπουδές της στη δημοσιογραφία στο Μπουένος Άιρες, εργάστηκε ως συντάκτρια και ανεξάρτητη δημοσιογράφος, πριν σπουδάσει κινηματογράφο στο Ινστιτούτο Κινηματογράφου της Ακαδημίας Σχεδίου του Ουλμ (1964–1968), υπό την καθοδήγηση των Αλεξάντερ Κλούγκε και Έντγκαρ Ράιτς.

Το 1980 γύρισε την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της, Malou, η οποία τιμήθηκε με το Βραβείο FIPRESCI στο Φεστιβάλ των Καννών το 1981. Από τότε έχει δημιουργήσει πολλές βραβευμένες ταινίες μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ, όπως Im Land meiner Eltern (1981), Die Kümmeltürkin geht (1985), La Amiga (1988) και Amigomío (1995).

Από το 1990 έως το 2008 διετέλεσε καθηγήτρια κινηματογράφου και τηλεόρασης στην Ακαδημία Μέσων της Κολωνίας, όπου συνέβαλε επίσης στη θεμελίωση του ιδρύματος ως εκπρόσωπος της ιδρυτικής επιτροπής.

Μεταγενέστερα έργα της είναι οι ταινίες Der deutsche Freund (2012), Confusion/Diffusion (2015) και Moving Sand / Topos (2019) — η τελευταία σε συνεργασία με τον συνθέτη και μουσικό Φλώρο Φλωρίδη, με διεθνείς προβολές και επανέκδοση στην Ακαδημία Τεχνών του Βερολίνου το 2019.

Το 2019 ήταν πρόεδρος της κριτικής επιτροπής του 41ου Διεθνούς Φεστιβάλ Νέου Λατινοαμερικανικού Κινηματογράφου στην Αβάνα, ενώ την ίδια χρονιά παρουσιάστηκαν ρετροσπεκτίβες του έργου της στο Βερολίνο και στην Αβάνα.

Το 2020 τιμήθηκε με τον Γερμανικό Σταυρό Αξίας Α΄ Τάξης, σε αναγνώριση του κινηματογραφικού και συγγραφικού έργου της, καθώς και της προσήλωσής της στα ανθρώπινα δικαιώματα, την ελευθερία της έκφρασης και την πολιτισμική ποικιλομορφία. Την ίδια χρονιά ίδρυσε τη “European Alliance of Academies”, ένα δίκτυο αρχικά 60 καλλιτεχνικών ακαδημιών και πολιτιστικών ιδρυμάτων από την Ευρωπαϊκή Ένωση, το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Νορβηγία, με στόχο την προάσπιση της ελευθερίας της τέχνης.

Από το 1998 είναι μέλος της Ακαδημίας Τεχνών του Βερολίνου (Akademie der Künste), όπου από το 2015 μέχρι και το 2024 κατείχε τη θέση της Προέδρου.

Στο πλαίσιο του αφιερώματος προβάλλονται οι ταινίες:

ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΤΗΣ ΑΝΝΑΣ
MALOU

*Η Γερμανίδα σκηνοθέτρια Jeanine Meerapfel είναι προσκεκλημένη του φετινού Πανοράματος

Εικαστική Έκθεση

Επιμέλεια: Γιάννης Ψυχοπαίδης

«Γυναικείες μορφές σε τέσσερις ταινίες του Παντελή Βούλγαρη»

Εγκαίνια έκθεσης: Τρίτη 18/11
Διάρκεια έως την Κυριακή 7/12

Στον εκθεσιακό χώρο του 1ου ορόφου του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης (Πειραιώς 206, Ταύρος).

Η έκθεση θα είναι ανοικτή καθημερινά, 18.00 – 22.00, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

Τα έργα που εκτίθενται βασίζονται στα φιλμ «Το προξενιό της Άννας», «Τα πέτρινα χρόνια», «Νύφες» και «Μικρά Αγγλία», και φιλοτεχνήθηκαν από 8 ζωγράφους (4 γυναίκες και 4 άντρες), αποφοίτους της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, υπό την επιμέλεια του ομότιμου καθηγητή και ζωγράφου Γιάννη Ψυχοπαίδη.

Συμμετέχουν οι εικαστικοί Βιργινία Αξιώτη, Αλέξανδρος Βέργης, Δημήτρης Κατσούδας, Ιβάν Μαστερόπουλος, Βασίλης Παφίλης, Δέσποινα Φλέσσα, Δήμητρα Χανιώτη, Κατερίνα Χριστοπούλου.

Εικαστική Έκθεση

Επιμέλεια: Γιάννης Ψυχοπαίδης

«Γυναικείες μορφές σε τέσσερις ταινίες του Παντελή Βούλγαρη»

Εγκαίνια έκθεσης: Τρίτη 18/11
Διάρκεια έως την Κυριακή 7/12

Στον εκθεσιακό χώρο του 1ου ορόφου του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης (Πειραιώς 206, Ταύρος).

Η έκθεση θα είναι ανοικτή καθημερινά, 18.00 – 22.00, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

Τα έργα που εκτίθενται βασίζονται στα φιλμ «Το προξενιό της Άννας», «Τα πέτρινα χρόνια», «Νύφες» και «Μικρά Αγγλία», και φιλοτεχνήθηκαν από 8 ζωγράφους (4 γυναίκες και 4 άντρες), αποφοίτους της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, υπό την επιμέλεια του ομότιμου καθηγητή και ζωγράφου Γιάννη Ψυχοπαίδη.

Συμμετέχουν οι εικαστικοί Βιργινία Αξιώτη, Αλέξανδρος Βέργης, Δημήτρης Κατσούδας, Ιβάν Μαστερόπουλος, Βασίλης Παφίλης, Δέσποινα Φλέσσα, Δήμητρα Χανιώτη, Κατερίνα Χριστοπούλου.

ΑΦΙΕΡΩΜΑ: Ιωάννα Σπηλιοπούλου

Η Iωάννα Σπηλιοπούλου είναι μοντέζ κινηματογραφικών ταινιών. Έχει μοντάρει 40 ταινίες μεγάλου μήκους, πολλά ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, καθώς και πολλές ταινίες μικρού μήκους. Αρκετές από τις παραπάνω ταινίες έχουν διακριθεί σε ελληνικά και διεθνή Φεστιβάλ. Η ίδια έχει βραβευτεί με το βραβείο μοντάζ για τις ταινίες: «Η Απειλή», «Βασιλικός Καβάλα», «Ιαγουάρος», «Τέλος Εποχής», «Μη Μου Άπτου», «Παντρολόγημα – Καρύδι με τσόφλι», «Απ’ τα Κόκαλα Βγαλμένα» και «Κόφτο». Επίσης, έχει σκηνοθετήσει τα video art: «Καβάφης… αβέβαιες μνήμες» (2013), «Συνεικόνες» (2015), «Αστρολάβος, Φώτης Κόντογλου» (2015), «Μεσολόγγι , το τελευταίο μήνυμα» (2017) και «Το γράμμα της Άννας» (2020).

Στο πλαίσιο του αφιερώματος προβάλλονται οι ταινίες:

ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΚΡΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ – Κωνσταντίνος Γιάνναρης
ΑΥΤΗ Η ΝΥΧΤΑ ΜΕΝΕΙ – Νίκος Παναγιωτόπουλος
ΤΕΛΟΣ ΕΠΟΧΗΣ – Αντώνης Κόκκινος
ΤΟ ΜΑΓΙΚΟ ΓΥΑΛΙ – Μαρία Γαβαλά

ΑΦΙΕΡΩΜΑ: Ανδρέας Σινάνος

Γεννημένος το 1948, γόνος πολυμελούς αγροτικής οικογένειας, είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου ως ένας από τους πλέον καταξιωμένους διεθνώς διευθυντές φωτογραφίας. Έχει συνεργαστεί επί σειρά ετών με τον Θόδωρο Αγγελόπουλο, καθώς και με τους Μιχάλη Κακογιάννη, Chris Marker, Hiner Saleem, Semih Kaplanoglu, Jeanine Meerapfel κ.α. Έχει αποσπάσει βραβεία στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης για πέντε ταινίες του αλλά και στα φεστιβάλ της Antalya, της Malatya, της Kayseri, ενώ έχει επίσης βραβευτεί δύο φορές από την SIYAD (Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου της Τουρκίας).

Στο πλαίσιο του αφιερώματος προβάλλονται οι ταινίες:

Η ΣΚΟΝΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ – Θόδωρος Αγγελόπουλος
ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ – Πάνος Καρκανεβάτος
ΟΛΓΑ ΡΟΜΠΑΡΝΤΣ – Χρήστος Βακαλόπουλος
ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΤΗΣ ΑΝΝΑΣ – Jeanine Meerapfel

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top